Τι είναι;
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, διάγνωση και θεραπεία των διαταραχών του λόγου, της φωνής, της ομιλίας, της μάσησης – κατάποσης και της επικοινωνίας εν γένει, που προκύπτουν είτε από νευρολογική, εξελικτική ή και λειτουργική αιτία. Αφορά τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες και στόχος της θεραπείας είναι είτε να αποκαταστήσει την επικοινωνία, την καθαρότητα του λόγου και της φωνής όπου έχουν πληγεί, είτε να παραχθεί λόγος σε άτομα που έχουν καθυστερήσει να μιλήσουν ή είναι βαρήκοα.
Πότε να αναζητήσω τις υπηρεσίες ενός λογοθεραπευτή;
Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά κάποιες περιπτώσεις στις οποίες είναι χρήσιμο να αναζητήσετε τη βοήθεια λογοθεραπευτή:
Όταν ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να προφέρει συγκεκριμένα σύμφωνα, π.χ. το «ρ», ή όταν «μπερδεύει» και αντικαθιστά ένα σύμφωνο με ένα άλλο, π.χ. λέει «βάσος» αντί για «δάσος».
Εάν ένα παιδί ή ενήλικας επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις ή φαίνεται να «κολλάει» στην προσπάθεια να πει λέξεις που ξεκινούν από συγκεκριμένα γράμματα.
Όταν μετά από κάποιο ατύχημα ή ασθένεια ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να κάνει τις κατάλληλες νευρομυϊκές κινήσεις (δηλαδή να χρησιμοποιήσει τα δόντια, τα χείλη, την υπερώα, τη γλώσσα κ.ά.) ώστε να παράγει ήχο και λόγο.
Όταν μετά από ατύχημα ή ασθένεια δυσκολεύεται να κατονομάσει ανθρώπους ή αντικείμενα, ενώ γνωρίζει ποιοι είναι ή σε τι χρησιμεύει το αντικείμενο.
Όταν μετά από ένα ατύχημα ή ασθένεια, ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να καταλάβει τί του λένε ή να παράγει λόγο, παρά το ότι οι μύες και τα μέρη της στοματικής κοιλότητας δεν έχουν επηρεαστεί.
Εάν ένα παιδί ή ενήλικας υποστεί κάποιο χειρουργείο (π.χ. λαρυγγεκτομή) ή έχει δυσκολία να καταπιεί ή να φάει.
Επιπλέον, οι γονείς θα ήταν καλό να ζητήσουν λογοθεραπευτική αξιολόγηση εάν το παιδί τους φαίνεται να μην ακολουθεί τα αναπτυξιακά ορόσημα. Παρακάτω διατίθενται ενδεικτικά κάποιες περιπτώσεις όπου ενδείκνυται η επικοινωνία με το κέντρο μας:
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, διάγνωση και θεραπεία των διαταραχών του λόγου, της φωνής, της ομιλίας, της μάσησης – κατάποσης και της επικοινωνίας εν γένει, που προκύπτουν είτε από νευρολογική, εξελικτική ή και λειτουργική αιτία. Αφορά τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες και στόχος της θεραπείας είναι είτε να αποκαταστήσει την επικοινωνία, την καθαρότητα του λόγου και της φωνής όπου έχουν πληγεί, είτε να παραχθεί λόγος σε άτομα που έχουν καθυστερήσει να μιλήσουν ή είναι βαρήκοα.
Πότε να αναζητήσω τις υπηρεσίες ενός λογοθεραπευτή;
Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά κάποιες περιπτώσεις στις οποίες είναι χρήσιμο να αναζητήσετε τη βοήθεια λογοθεραπευτή:
Όταν ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να προφέρει συγκεκριμένα σύμφωνα, π.χ. το «ρ», ή όταν «μπερδεύει» και αντικαθιστά ένα σύμφωνο με ένα άλλο, π.χ. λέει «βάσος» αντί για «δάσος».
Εάν ένα παιδί ή ενήλικας επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις ή φαίνεται να «κολλάει» στην προσπάθεια να πει λέξεις που ξεκινούν από συγκεκριμένα γράμματα.
Όταν μετά από κάποιο ατύχημα ή ασθένεια ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να κάνει τις κατάλληλες νευρομυϊκές κινήσεις (δηλαδή να χρησιμοποιήσει τα δόντια, τα χείλη, την υπερώα, τη γλώσσα κ.ά.) ώστε να παράγει ήχο και λόγο.
Όταν μετά από ατύχημα ή ασθένεια δυσκολεύεται να κατονομάσει ανθρώπους ή αντικείμενα, ενώ γνωρίζει ποιοι είναι ή σε τι χρησιμεύει το αντικείμενο.
Όταν μετά από ένα ατύχημα ή ασθένεια, ένα παιδί ή ενήλικας δυσκολεύεται να καταλάβει τί του λένε ή να παράγει λόγο, παρά το ότι οι μύες και τα μέρη της στοματικής κοιλότητας δεν έχουν επηρεαστεί.
Εάν ένα παιδί ή ενήλικας υποστεί κάποιο χειρουργείο (π.χ. λαρυγγεκτομή) ή έχει δυσκολία να καταπιεί ή να φάει.
Επιπλέον, οι γονείς θα ήταν καλό να ζητήσουν λογοθεραπευτική αξιολόγηση εάν το παιδί τους φαίνεται να μην ακολουθεί τα αναπτυξιακά ορόσημα. Παρακάτω διατίθενται ενδεικτικά κάποιες περιπτώσεις όπου ενδείκνυται η επικοινωνία με το κέντρο μας:
- Εάν ένα βρέφος έως 6 μηνών δεν αντιδρά σε ήχους ή δεν κάνει βλεμματική επαφή μαζί σας όταν προσπαθεί να επικοινωνήσει.
- Εάν ένα παιδί ηλικίας 12 μηνών δεν παράγει ήχους, δεν χρησιμοποιεί μια λέξη συνειδητά για να κατονομάσει ή δεν εκτελεί απλές εντολές, δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του, δε χαμογελά όταν του μιλάτε.
- Εάν ένα παιδί ηλικίας 2 ετών έχει φτωχό λεξιλόγιο (έχει μείνει στις πρώτες λέξεις που έχει μάθει) ή δε σχηματίζει φράσεις με τουλάχιστον δύο λέξεις.
- Εάν η ομιλία ενός παιδιού 3 ετών είναι δύσκολα κατανοητή, δεν σχηματίζει απλές προτάσεις και δυσκολεύεται να κατανοήσει και να εκτελέσει εντολές.
- Εάν ένα παιδί 4 ετών χρησιμοποιεί μικρές και ελλιπώς οργανωμένες προτάσεις, δεν έχει κατακτήσει την κοινωνική χρήση του λόγου, δεν μπορεί να διηγηθεί τις εμπειρίες του.
Διεύθυνση
|
|