ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Τι είναι;
Η Εργοθεραπεία, είναι η επιστήμη αποκατάστασης που, όπως φαίνεται από τους όρους που συνθέτουν τη λέξη, ασχολείται με τη θεραπεία μιας διαταραχής, ή την εκμάθηση δεξιοτήτων μέσω της παραγωγής έργου.
Μέσω δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής, παιδιά και ενήλικες βοηθιούνται να αναπτύξουν, να διατηρήσουν ή να ανακτήσουν διάφορες δεξιότητες και ικανότητες, με απώτερο στόχο τα άτομα αυτά να είναι στο μέγιστο δυνατό βαθμό ανεξάρτητα και αυτόνομα. Πιο συγκεκριμένα, ενήλικες και παιδιά εξασκούν κινητικές λειτουργίες που έχουν καθυστερήσει να αναπτυχθούν ή έχουν υποστεί βλάβη, αλλά και γνωστικές (προσοχή, συγκέντρωση) και συναισθηματικές δεξιότητες (υπομονή, πειθαρχία).
Ποιος μπορεί να κάνει εργοθεραπεία;
Οι Εργοθεραπευτές εργάζονται με άτομα που πάσχουν από φυσικές (σωματικές), ψυχικές, αναπτυξιακές ή/και συναισθηματικές διαταραχές. Η εργοθεραπεία, λοιπόν, έχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα τόσο σε παιδιά όσο και ενήλικες.
-Παιδιατρική:
Η εργοθεραπεία προτείνεται ως παρέμβαση σε βρέφη, νήπια και παιδιά με εξελικτικές ή μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής- υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), εναντιωματική διαταραχή, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, νοητική υστέρηση, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση κ.ά.
-Ενηλίκων
Η εργοθεραπεία χρησιμεύει και έχει θετικά αποτελέσματα ως παρέμβαση σε άτομα με άνοια, με νευρολογική διαταραχή -π.χ. σκλήρυνση κατά πλάκας, επιληψία-, μετά από ατύχημα ή αιφνίδια πάθηση-π.χ. κρανιοεγκεφαλική κάκωση, εγκεφαλικά επεισόδια, εγκεφαλίτιδα.
Πότε να αναζητήσω βοήθεια;
Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά περιπτώσεις όπου σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών είναι καλό να ζητήσετε την αξιολόγηση και παρέμβαση από εργοθεραπευτή:
Παρέμβαση
Η εργοθεραπεία έχει ως στόχο να αναπτύξει δεξιότητες αδρής κίνησης, λεπτής κίνησης, γνωστικές δεξιότητες, κοινωνικές αλλά και δεξιότητες της καθημερινότητας. Παραδείγματα αποτελούν τα παρακάτω:
Αδρή κίνηση: στόχος είναι να μειωθούν οι «αδέξιες» κινήσεις, οπότε το άτομο εξασκείται σε δραστηριότητες όπως το να πιάσει – να πετάξει μπάλα, να σημαδέψει και να πετύχει ένα στόχο, να ισορροπήσει στο ένα πόδι, να περάσει εμπόδια.
Λεπτή κίνηση: αφορά τον συντονισμό μικρών μυϊκών ομάδων και κυρίως των χεριών. Το άτομο εξασκείται στο να οργανώνει και να ελέγχει τις κινήσεις του, ενώ χρησιμοποιεί μικρά αντικείμενα και εργαλεία, όπως το ψαλίδι, το μολύβι ή μια βελόνα κεντήματος.
Γνωστικές και αντιληπτικές δεξιότητες: αφορά σε δραστηριότητες που στοχεύουν στην ενδυνάμωση της προσοχής και συγκέντρωσης, την οπτική επεξεργασία, την ταχύτητα επεξεργασίας, όπως και της μνήμης.
Κοινωνικές δεξιότητες: αφορά δραστηριότητες που στόχο έχουν την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης, της ορθής επικοινωνίας, της συνεργασίας και εν γένει την ενθάρρυνση των διαπροσωπικών σχέσεων με τη χρήση των κοινωνικών κανόνων.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής: αφορούν την προσωπική υγιεινή και περιποίηση, όπως το μπάνιο, το ντύσιμο, το φαγητό, την τουαλέτα, το μαγείρεμα κ.ά.
Τι είναι;
Η Εργοθεραπεία, είναι η επιστήμη αποκατάστασης που, όπως φαίνεται από τους όρους που συνθέτουν τη λέξη, ασχολείται με τη θεραπεία μιας διαταραχής, ή την εκμάθηση δεξιοτήτων μέσω της παραγωγής έργου.
Μέσω δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής, παιδιά και ενήλικες βοηθιούνται να αναπτύξουν, να διατηρήσουν ή να ανακτήσουν διάφορες δεξιότητες και ικανότητες, με απώτερο στόχο τα άτομα αυτά να είναι στο μέγιστο δυνατό βαθμό ανεξάρτητα και αυτόνομα. Πιο συγκεκριμένα, ενήλικες και παιδιά εξασκούν κινητικές λειτουργίες που έχουν καθυστερήσει να αναπτυχθούν ή έχουν υποστεί βλάβη, αλλά και γνωστικές (προσοχή, συγκέντρωση) και συναισθηματικές δεξιότητες (υπομονή, πειθαρχία).
Ποιος μπορεί να κάνει εργοθεραπεία;
Οι Εργοθεραπευτές εργάζονται με άτομα που πάσχουν από φυσικές (σωματικές), ψυχικές, αναπτυξιακές ή/και συναισθηματικές διαταραχές. Η εργοθεραπεία, λοιπόν, έχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα τόσο σε παιδιά όσο και ενήλικες.
-Παιδιατρική:
Η εργοθεραπεία προτείνεται ως παρέμβαση σε βρέφη, νήπια και παιδιά με εξελικτικές ή μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής- υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), εναντιωματική διαταραχή, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, νοητική υστέρηση, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση κ.ά.
-Ενηλίκων
Η εργοθεραπεία χρησιμεύει και έχει θετικά αποτελέσματα ως παρέμβαση σε άτομα με άνοια, με νευρολογική διαταραχή -π.χ. σκλήρυνση κατά πλάκας, επιληψία-, μετά από ατύχημα ή αιφνίδια πάθηση-π.χ. κρανιοεγκεφαλική κάκωση, εγκεφαλικά επεισόδια, εγκεφαλίτιδα.
Πότε να αναζητήσω βοήθεια;
Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά περιπτώσεις όπου σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών είναι καλό να ζητήσετε την αξιολόγηση και παρέμβαση από εργοθεραπευτή:
- Εάν ένα παιδί παρουσιάζει υπερκινητικότητα.
- Εάν ένα παιδί παρουσιάσει καθυστέρηση στην κινητική του ανάπτυξη.
- Εάν ένα παιδί σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
- Εάν ένα παιδί μοιάζει αδέξιο και «σκουντουφλάει» συνεχώς σε αντικείμενα ή έπιπλα.
- Εάν ένα παιδί δυσκολεύεται να συνεργαστεί με άλλα παιδιά και να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του.
- Εάν ένα παιδί έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
- Εάν ένα παιδί είναι επιζητά έντονα ή αποφεύγει οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
- Εάν ένα παιδί δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του, να κόψει με ψαλίδι, να κάνει παζλ, να ζωγραφίσει κ.ά.
- Εάν σε ένα παιδί δεν αρέσει να χοροπηδάει ή να κάνει κούνια.
- Εάν ο γραφικός χαρακτήρας ενός παιδιού είναι δυσανάγνωστος.
- Εάν ένα παιδί ή ενήλικας νιώθει αδυναμία και δεν μπορεί να εκτελέσει κάποιες κινήσεις.
- Εάν ένα παιδί ή ενήλικας νιώθει «μούδιασμα» στα χέρια ή άλλα σημεία του σώματος.
- Όταν ένας ενήλικας μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο, κρανιοεγκεφαλική κάκωση ή νευρολογικές παθήσεις έχει δυσκολίες στον κινητικό συντονισμό, επηρεάζοντας την καθημερινότητά του. Για παράδειγμα, έχει δυσκολίες να κάνει τις δουλειές του σπιτιού (π.χ. να σιδερώσει), να φροντίσει τον εαυτό του ή να εργαστεί.
Παρέμβαση
Η εργοθεραπεία έχει ως στόχο να αναπτύξει δεξιότητες αδρής κίνησης, λεπτής κίνησης, γνωστικές δεξιότητες, κοινωνικές αλλά και δεξιότητες της καθημερινότητας. Παραδείγματα αποτελούν τα παρακάτω:
Αδρή κίνηση: στόχος είναι να μειωθούν οι «αδέξιες» κινήσεις, οπότε το άτομο εξασκείται σε δραστηριότητες όπως το να πιάσει – να πετάξει μπάλα, να σημαδέψει και να πετύχει ένα στόχο, να ισορροπήσει στο ένα πόδι, να περάσει εμπόδια.
Λεπτή κίνηση: αφορά τον συντονισμό μικρών μυϊκών ομάδων και κυρίως των χεριών. Το άτομο εξασκείται στο να οργανώνει και να ελέγχει τις κινήσεις του, ενώ χρησιμοποιεί μικρά αντικείμενα και εργαλεία, όπως το ψαλίδι, το μολύβι ή μια βελόνα κεντήματος.
Γνωστικές και αντιληπτικές δεξιότητες: αφορά σε δραστηριότητες που στοχεύουν στην ενδυνάμωση της προσοχής και συγκέντρωσης, την οπτική επεξεργασία, την ταχύτητα επεξεργασίας, όπως και της μνήμης.
Κοινωνικές δεξιότητες: αφορά δραστηριότητες που στόχο έχουν την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης, της ορθής επικοινωνίας, της συνεργασίας και εν γένει την ενθάρρυνση των διαπροσωπικών σχέσεων με τη χρήση των κοινωνικών κανόνων.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής: αφορούν την προσωπική υγιεινή και περιποίηση, όπως το μπάνιο, το ντύσιμο, το φαγητό, την τουαλέτα, το μαγείρεμα κ.ά.
Διεύθυνση
|
|